Het leven van de 7-jarige France is klein en overzichtelijk: haar vader is districtsgouverneur in Kameroen en vaak weg van huis; haar moeder een beeldschone jonge vrouw die languissant wegkwijnt in de koloniale villa, terwijl ze haar oog laat rusten op de verschijning van de zwarte Protée – in afwezigheid van de gouverneur bestiert hij voortvarend het huishouden. Wanneer een vliegtuigje in de buurt van de villa crasht en de passagiers tijdelijk onderkomen vinden in de villa, komt de ware aard van de verhoudingen tussen zwarte Afrikanen en kolonialen aan het licht; de Fransen voelen dat het einde van hun heerschappij nadert en stellen zich superieur op – rassenscheiding is voor hen een ‘natuurlijk’ gegeven. Voor haar debuutfilm Chocolat baseerde Denis zich op haar eigen jeugd, die ze gedeeltelijk in West-Afrika doorbracht als kind van een Franse koloniale bestuurder. Kenmerkend voor Denis is de subtiele aanpak van het thema: haar film schildert in associatieve flashbacks het leven in een kolonie, waarin het witte kind de Ander is voor de Afrikaan en omgekeerd. Spaarzame dialoog, strak gekadreerde beelden en een niet-lineaire verhaallijn: Chocolat bevat alle stijlkenmerken van het latere werk. De film was onderdeel van de Gouden Palm-competitie van het filmfestival in Cannes en is nu digitaal gerestaureerd (4K). De film is ook beschikbaar met Engelse ondertitels.
De film bevat beelden van (mild) geweld. Het gaat dan om fysiek geweld (slaan, schoppen), schieten of geweld met wapens. Het geweld is niet expliciet in beeld gebracht, niet intens en heeft weinig gevolgen. Geweldsbeelden kunnen jonge kinderen druk maken (ze gaan het naspelen), of agressief.
Chocolat bevat zeer bloederige wonden en zwaar gehavende lijken. Het zien van dergelijke expliciete enge en bloederige beelden kan kinderen erg bang maken.
Er komt grof taalgebruik voor in de film. Dit kunnen grove woorden zijn, schuttingtaal, schelden of vloeken. Kinderen kunnen hier een voorbeeld aan nemen en het nadoen of overnemen.
De film bevat discriminerende uitingen of gedrag. Hierin wordt een bepaalde groep als minderwaardig afgeschilderd. Seksisme of vrouwonvriendelijkheid valt ook onder discriminatie. Discriminerende uitingen kunnen als nastrevenswaardig worden gezien of kunnen bijdragen aan negatieve beeldvorming.
De film bevat harddrugsgebruik of overmatig gebruik van softdrugs en/of alcohol. Het zien van dergelijke beelden kan ertoe leiden dat kinderen overmatig drugs- of alcoholgebruik als gewoon gaan zien of als nastrevenswaardig.
Wat zit er nog meer in?
- (Be)dreiging met geweld
- Geweld tegen kinderen en/of dieren
Chocolat
Het leven van de 7-jarige France is klein en overzichtelijk: haar vader is districtsgouverneur in Kameroen en vaak weg van huis; haar moeder een beeldschone jonge vrouw die languissant wegkwijnt in de koloniale villa, terwijl ze haar oog laat rusten op de verschijning van de zwarte Protée – in afwezigheid van de gouverneur bestiert hij voortvarend het huishouden. Wanneer een vliegtuigje in de buurt van de villa crasht en de passagiers tijdelijk onderkomen vinden in de villa, komt de ware aard van de verhoudingen tussen zwarte Afrikanen en kolonialen aan het licht; de Fransen voelen dat het einde van hun heerschappij nadert en stellen zich superieur op – rassenscheiding is voor hen een ‘natuurlijk’ gegeven. Voor haar debuutfilm Chocolat baseerde Denis zich op haar eigen jeugd, die ze gedeeltelijk in West-Afrika doorbracht als kind van een Franse koloniale bestuurder. Kenmerkend voor Denis is de subtiele aanpak van het thema: haar film schildert in associatieve flashbacks het leven in een kolonie, waarin het witte kind de Ander is voor de Afrikaan en omgekeerd. Spaarzame dialoog, strak gekadreerde beelden en een niet-lineaire verhaallijn: Chocolat bevat alle stijlkenmerken van het latere werk. De film was onderdeel van de Gouden Palm-competitie van het filmfestival in Cannes en is nu digitaal gerestaureerd (4K). De film is ook beschikbaar met Engelse ondertitels.